Idag är jag lite glad eftersom jag fick en liten peng från FVO till att köpa lite möbler till barnen! Så skönt att gå ut och köpa det som behövs hemma. Annars har jag inte hört av någon fond senaste tiden. Jag har i ärlighetens namn inte heller varit superaktiv i mitt sökande. Jag har ju ett heltidsjobb just nu och inte bara att jag är fullt upptagen på dagarna utan att jag känner att jag kan klara mig själv med löpande utgifter som det är. Så känns som jag bör lämna fondmedlen till de som behöver dom bättre. Vill gärna att barnen har hela sängar och lite nya kläder inför skolstart såklart, och det får dom nu!
Jag ångrar mig lite att jag inte sökte för tandvård, men det får bli nästa omgång :)
Det finns 250 miljarder i svenska fonder och stiftelser och de är skyldiga att skänka 80 procent av avkastningen varje år.
Hur fungerar det? Klicka på månaderna här nedan för att kika på vilka fonder och stiftelser som är sökbara under kommande månad! Fyller på med nya hela tiden, så kika in ofta! Du kan också hitta fonder för olika ändamål under resp. månad.
Visar inlägg med etikett Blogg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Blogg. Visa alla inlägg
torsdag 3 augusti 2017
fredag 12 maj 2017
Dags att ta tag i fondletandet igen..
Började arbeta i början av Mars och har verkligen inte haft tid till att sitta vid datorn, men jag tror att det börjar bli dags igen! Hoppas fortfarande på några fonder som jag sökt tidigare för att stötta upp lite i sommar. Skulle vara så härligt att kunna göra något tillsammans.
Som det är nu har jag ju inte ens någon semester att ta ut och kassan är ganska skral efter att ha varit hemma så länge :S Men måste säga att jag är otroligt tacksam och glad att jag har hittat ett arbete som jag trivs med att gå til varje morgon!
Nu ska jag fortsätta uppdatera kommunlistan.. Fort går det inte, men jobbar på :)
Mot nya fondäventyr! :)
Som det är nu har jag ju inte ens någon semester att ta ut och kassan är ganska skral efter att ha varit hemma så länge :S Men måste säga att jag är otroligt tacksam och glad att jag har hittat ett arbete som jag trivs med att gå til varje morgon!
Nu ska jag fortsätta uppdatera kommunlistan.. Fort går det inte, men jobbar på :)
Mot nya fondäventyr! :)
söndag 29 januari 2017
Fastigheten Centralpalatset
Jag skulle absolut kunna bo här.. Synd att man inte får flytta hur man vill som boendeförälder..
Adolf Lindgrens stiftelse äger och förvaltar Centralpalatset där det finns 60 st lägenheter och 25 kontor och butiker. Centralpalatset byggdes 1913 av Adolf Lindgren. Är man intresserad av lägenhet eller lokal i Centralpalatset gör man en intresseanmälan på e-post eller brev.
Adolf Lindgrens stiftelse äger och förvaltar Centralpalatset där det finns 60 st lägenheter och 25 kontor och butiker. Centralpalatset byggdes 1913 av Adolf Lindgren. Är man intresserad av lägenhet eller lokal i Centralpalatset gör man en intresseanmälan på e-post eller brev.
fredag 27 januari 2017
Januaris fonder
Nu har jag fått iväg några ansökningar med sista ansökan 31/1. Det är ju ganska mycket jobb och högarna med papper växer och blandas ihop, sorteras för att sedan bli runt-blandade igen. Men iväg kom ansökningarna. Hoppas nu bara att rätt ansökan ligger i rätt kuvert. :P
Sååå.. Vidare mot februari och beta av några året-runt-ansökningar nu då.. :P VILL verkligen ha en bättre sommar med barnen än förra!! Dessutom ska jag på två anställnings-intervjuer veckan som kommer!! *håller tummarna*
Sååå.. Vidare mot februari och beta av några året-runt-ansökningar nu då.. :P VILL verkligen ha en bättre sommar med barnen än förra!! Dessutom ska jag på två anställnings-intervjuer veckan som kommer!! *håller tummarna*
fredag 20 januari 2017
Slut på sökandet för idag..
Alltså det här med att försöka skapa ordning i kaoset är ju lättare sagt än gjort..
Ju mer jag söker efter uppdaterad information desto längre ner gräver jag mig! I nuläge sitter jag med ett word-dokument på ca 44 sidor med länkar till olika fonder. Jag kikar igenom gammal upplagd information i olika fondsamlingar. Muttrar och mumlar för migsjälv när vissa av de betalda tjänsterna inte har uppdaterad info utan verkar ha kopierat andra fondsamlingar rakt av utan att ens försökt vara lite kritiska till att infon kanske lades upp för 10år sedan eller liknande..
Men jo, jag stänger min laptop för kvällen för att njuta av Jönsonligan!
På't imorn igen!
torsdag 19 januari 2017
Pyssel som omväxling och avkoppling!
När jag inte letar Fonder så brukar jag pyssla.. Försöker hitta på saker som går att göra med min minsting, eftersom de stora inte är så hysteriskt roade av att gegga med lera, baka eller pärla med mamma :P
Men här är en av de pyssel som jag och skruttan har gjort för andra året i rad. Kul att se hur hennes händer växer, och jag gissar att det inte kommer dröja länge förrns det bara är hennes händer som får plats. Då kommer nog mammahjärtat få sig en liten törn
Men fler projekt tillsammans med Fluffan kommer det absolut att bli! Skönt som avkoppling mellan varven när man oroat sig lite för mycket över ekonomi och annat.
måndag 16 januari 2017
Varför gör jag det här?
Varför gör jag det här?
Nu vill jag gärna dela med mig av mina fynd eftersom jag på resans väg stött på många som haft och har det väldigt tungt! Fonder kan vara klurigt att hitta, det finns många olika källor och många är ouppdaterade, så jag vill försöka hitta ett annat sätt att sortera dom.
Hjälp gärna till med att skriva en kommentar om du hittar något som inte stämmer eller en trasig länk eller liknande så att vi kan hjälpas åt att hålla oss uppdaterade!
Dagens fokus
Dagens fokus har varit att uppdatera länkarna till alla kommuner, men idag har det gått långsammare än långsammast eftersom jag har feber och är dödligt trött..
Men nya tag imorgon om det inte är värre.. Jag har ändå hunnit gjort en hel del på listan, Här om dagen kom jag över hälften av alla kommuner kollade! Gissar att jag kommer få börja om att kolla igenom länkarna så fort som jag är klar :P
Nu ska här knapras Alvedon, dricka lite the och sen stoppas ner i sängen!
Go-fondsökar-kväll <3
Men nya tag imorgon om det inte är värre.. Jag har ändå hunnit gjort en hel del på listan, Här om dagen kom jag över hälften av alla kommuner kollade! Gissar att jag kommer få börja om att kolla igenom länkarna så fort som jag är klar :P
Nu ska här knapras Alvedon, dricka lite the och sen stoppas ner i sängen!
Go-fondsökar-kväll <3
måndag 9 januari 2017
Tog en paus i letandet
Japp, idag var jag "barnledig" och hade planen på att sitta och leta fonder hela dagen i lugn och ro. Men så blev det inte, min hemliga lilla last tog överhanden och jag åkte iväg och letade Pokemons med min bror... :P
Jag vet.. Jag är 40+ men lite barnasinne måste man ju få ha kvar. Mina killar har för länge sedan övergivit skeppet, så jag kan inte gå ut med dom och skylla pokemonletandet på dom heller. Min minsta är lite för liten för att alls tycka det är speciellt kul att sitta i vagnen medans mamma går och går, så jag passa på medans hon faktiskt var hos pappa.
Eftersom det inte alls blir av varje gång hon ska till pappa, så var det faktiskt, för första gången sedan skilsmässan lite skönt att få en dag för att bara göra ingenting.. Får man säga så när man har barn? Tja, jag vet inte.. Men nu var det så, och jag hoppas ju att hon trivs med att få vara med sin pappa en dag också. Mitt hjärta!
Annars brukar hon följa med ut och jaga med mamma. Även om jag inte spelar så mycket så är det ganska bra motion när man inte kommer ut så mycket annars. Rekommenderas!
Jag vet.. Jag är 40+ men lite barnasinne måste man ju få ha kvar. Mina killar har för länge sedan övergivit skeppet, så jag kan inte gå ut med dom och skylla pokemonletandet på dom heller. Min minsta är lite för liten för att alls tycka det är speciellt kul att sitta i vagnen medans mamma går och går, så jag passa på medans hon faktiskt var hos pappa.
Eftersom det inte alls blir av varje gång hon ska till pappa, så var det faktiskt, för första gången sedan skilsmässan lite skönt att få en dag för att bara göra ingenting.. Får man säga så när man har barn? Tja, jag vet inte.. Men nu var det så, och jag hoppas ju att hon trivs med att få vara med sin pappa en dag också. Mitt hjärta!
Annars brukar hon följa med ut och jaga med mamma. Även om jag inte spelar så mycket så är det ganska bra motion när man inte kommer ut så mycket annars. Rekommenderas!
Såhär ser vi i alla fall ut när vi är ute på vår jakt. Nästa gång får hon följa med igen <3
söndag 8 januari 2017
Änka eller ogift dotter till en hantverkare och bor i Malmö?
Hmm Skulle verkligen ansöka om den här fonden då.. 1/3 prisbasbelopp/år resten av livet.. Kan man ju inte annat än att tacka för.. Så känner du dig träffad av beskrivningen? Söööök!!
Stiftelsen Classonska donationen
Söks genom Malmö stad
Snälla, hör av dig om du har sökt.. Vill veta hur det går!! :)
Stiftelsen Classonska donationen
Söks genom Malmö stad
Snälla, hör av dig om du har sökt.. Vill veta hur det går!! :)
Sömnlös natt = Fler fonder upplagda :P
Ja, jag har hittat några fler i alla fall :) Börjar bli lite trögare att hitta nya som stämmer in på behövande rätt o slätt.. Men när jag inte hittar fler kommer jag gå igenom allt och förfina lite vilka som kan söka och när man kan söka. Förhoppningen är ju att jag ska kunna lägga upp ansökningar direkt till sidan så att det hjälper sökanden lite.. Och vem vet, kanske fondförvaltarna uppskattar det med.
Första målet är ändå att komma igenom kommunlistan. Det känns som om det målet ligger relativt långt fram eftersom det är roligare att lägga upp andra fonder. Och dessutom har jag fullt upp med att hjälpa i Facebook-grupperna att leta fonder till lite mer speciella ändamål.
Nu är det godnatt, en ny dag om några timmar och ny tid att söka fonder!
Första målet är ändå att komma igenom kommunlistan. Det känns som om det målet ligger relativt långt fram eftersom det är roligare att lägga upp andra fonder. Och dessutom har jag fullt upp med att hjälpa i Facebook-grupperna att leta fonder till lite mer speciella ändamål.
Nu är det godnatt, en ny dag om några timmar och ny tid att söka fonder!
måndag 2 januari 2017
Bah Stressad...
Superhögt tryck för att få ordning på hur bloggen ska byggas upp.. Min tanke var ju från början att bara samla fonder för mig själv som jag och mina 4 barn kan söka.
Nu vill jag ju hjälpa alla att hitta det dom söker.. Har hittat massor som säljer tjänsten att leta fonder åt andra.. Pinsamt tycker jag eftersom det dom "hjälper" med är att söka i allmänna databaser som faktiskt alla har tillgång till. Skulle vara spännande att se om de ens tar sig tiden att som jag kolla upp att fonderna faktiskt är aktiva. Av säkert 50 passande fonder jag hittar till mig och barnen är det kanske 1-2 aktiva. Flera av dom andra ber om bidrag, men när man letar efter hur de ska sökas ser man att det är en bluff i slutändan.. Hemskt att så många verkar försöka sko sig på utsatta människor och på vänliga själar som vill bidra och hjälpa de utsatta.
Men i vilket fall.. Har bestämt mig att hålla mig (f.n) till tre kategorier som jag lagt under respektive månad.
Behövande
Framförallt handlar det om familjer med barn. Barnlösa brukar ha väldigt svårt att hitta några fonder att söka (i den här kategorien)
Studerande
Letar efter bidrag till "allmänna" studier i grundskola upp till gymnasiet. Tror att med specialinriktade studier kan man ganska lätt hitta bidrag till själv. Annars är ett hett tips att fråga skolan.
Sjuka
Alla sorters sjukdomar och bakgrunder finns här. Det jag har hjälpt med är att kika att det är en aktiv fond (i bästa möjliga mån) och sortera efter ansökningsdatum. Barn, vuxna, psykiskt och fysiskt sjuka eller handikappade kan du hitta här. (En salig blandning alltså :P)
Letar vidare!
Nu vill jag ju hjälpa alla att hitta det dom söker.. Har hittat massor som säljer tjänsten att leta fonder åt andra.. Pinsamt tycker jag eftersom det dom "hjälper" med är att söka i allmänna databaser som faktiskt alla har tillgång till. Skulle vara spännande att se om de ens tar sig tiden att som jag kolla upp att fonderna faktiskt är aktiva. Av säkert 50 passande fonder jag hittar till mig och barnen är det kanske 1-2 aktiva. Flera av dom andra ber om bidrag, men när man letar efter hur de ska sökas ser man att det är en bluff i slutändan.. Hemskt att så många verkar försöka sko sig på utsatta människor och på vänliga själar som vill bidra och hjälpa de utsatta.
Men i vilket fall.. Har bestämt mig att hålla mig (f.n) till tre kategorier som jag lagt under respektive månad.
Behövande
Framförallt handlar det om familjer med barn. Barnlösa brukar ha väldigt svårt att hitta några fonder att söka (i den här kategorien)
Studerande
Letar efter bidrag till "allmänna" studier i grundskola upp till gymnasiet. Tror att med specialinriktade studier kan man ganska lätt hitta bidrag till själv. Annars är ett hett tips att fråga skolan.
Sjuka
Alla sorters sjukdomar och bakgrunder finns här. Det jag har hjälpt med är att kika att det är en aktiv fond (i bästa möjliga mån) och sortera efter ansökningsdatum. Barn, vuxna, psykiskt och fysiskt sjuka eller handikappade kan du hitta här. (En salig blandning alltså :P)
Letar vidare!
Bluff med stiftelser?
Människor i ett så desperat läge blir lurade för några klick på reklam.. Så vad? Några kronor om dagen för att utsätta en förälder för något sådant.. Vart är vår värld på väg?
Eller skit samma om jag tänker efter.. Är sidan kapad så undrar man ju vilka människor som gör så? Kanske inte ska kalla det människor ens.. I vilket fall blir jag jäkligt ledsen.. :(
söndag 1 januari 2017
lördag 31 december 2016
Ansökningar för Januari
Sitter och kikar på vad jag ska söka för Januari. Kommer också försöka få in ansökan till Stockholm stad redan efter nyår så att den är skickad. Förra året åkte jag iväg sista kvällen för att hitta en brevlåda som inte var tömd ännu :P Vill inte göra om den missen.. hehe
fredag 30 december 2016
Vad är väl en natts sömn? :P
Nu MÅSTE jag ge mig för idag.. Tror jag börjar få lite koll på hur det kommer vara uppbyggt.. Men att gå och lägga sig riktigt trött är underbart, då slipper man oftast att tankarna börjar snurra om problem med ekonomi osv.
Värsta tanken är ju något jag bara inte kan släppa.. Hur kan någon som kallar sig pappa göra såhär mot sitt barn? Nåja.. Jag skulle ju verkligen inte älta det nu.. Nu ska jag lägga mig ner och sova och bara njuta av att jag har mina fina barn <3
Nya tag i fond-sökar-djungeln imorgon!
Värsta tanken är ju något jag bara inte kan släppa.. Hur kan någon som kallar sig pappa göra såhär mot sitt barn? Nåja.. Jag skulle ju verkligen inte älta det nu.. Nu ska jag lägga mig ner och sova och bara njuta av att jag har mina fina barn <3
Nya tag i fond-sökar-djungeln imorgon!
torsdag 29 december 2016
Massa ny fonder upplagda!
Idag känner jag mig duktig! Har verkligen rotat runt ordentligt för att hitta nya fonder till mig och den som kanske letar tillsammans med mig :)
Nu jäklar ska här sökas! Imorgon är det dags att börja samla ihop papper för fonder med sista ansökningsdag 15/1
Har ju varit duktig med att söka jobb också, är inte det lättaste när exet ska ha vår minsting 3 dagar i veckan, men bokar in alla måste-göra just då, så jag istället missar möten :S Men men.. Klagar aldrig på att jag får ha min lillskrutta liiite extra <3
Nu jäklar ska här sökas! Imorgon är det dags att börja samla ihop papper för fonder med sista ansökningsdag 15/1
Har ju varit duktig med att söka jobb också, är inte det lättaste när exet ska ha vår minsting 3 dagar i veckan, men bokar in alla måste-göra just då, så jag istället missar möten :S Men men.. Klagar aldrig på att jag får ha min lillskrutta liiite extra <3
Funderar..
Hur ska man lägga upp det för att det ska vara lättast att hitta fonderna? Just nu har jag begränsat till sånna fonder jag tycker verkar "'lätta" att söka och för ekonomiskt behövande.. Men kommer säkert lägga till mer vart efter.. Får fortsätta att fundera! :)
måndag 26 december 2016
Inte en enda fond än så länge..
Jag kan bara anta att jag inte får hjälp för att jag fortfarande var gift på papper när jag sökte om de fonder som nu har haft utdelning. Jag missunnar inte andra fondmedel såklart, men det gör väldans ont när man har 4 barn och vet att man inte kan ge dom något speciellt i jul. Julmat hoppade vi över helt, och julklappar köpte jag en varsin till mina stora tre, men ettåringen fick begagnade grejjor från vänner och bekanta. Hon bryr sig ju inte men mammahjärtat gör.
Så, ja.. Jakten på hjälp från fonder få gå vidare. Nu har jag problem med en tand, så ska försöka fokusera på tandvård och skulder nu. Måste komma på fötter så fort som möjligt, det är ju bara så galet jobbigt att be om hjälp när man känner sådan enorm skam att man lät sig bli lurad.. :(
Dessutom ska jag tillägga att jag blir fasiken bara mer och mer bitter för allt. Hade sökt hjälp från Julhjälpen på Facebook, blev lovad hjälp i novemer. Och som de skrev i gruppen så skulle man absolut inte tracka de som organiserade, för hade man blivit lovad så skulle man få hjälp- Alla i tur och ordning.. Men japp, jag och mina 4 barn glömdes. Så dagen innan julafton fick jag komma och hämta en klapp till min yngsta. (Hon som det inte riktigt var problem med) men ingen julmatshjälp eller till tre tonåringar. Senare fick jag ett meddelande om att de fått in lite Icacheckar och att jag kunde komma förbi och hämta dom. En timmes resa och jag hade alla hemma :S Kom inte ifrån.. Så då fick jag bara till svar "trisst" Så rekommenderar inte den gruppen. Jag är självklart otroligt glad att min tjej fick en klapp, men känner mig förödmjukad att behöva åka fram och tillbaka och må skit över att be om hjälp.
Nästa jäkla jul ska fan bli BÄST!
Så, ja.. Jakten på hjälp från fonder få gå vidare. Nu har jag problem med en tand, så ska försöka fokusera på tandvård och skulder nu. Måste komma på fötter så fort som möjligt, det är ju bara så galet jobbigt att be om hjälp när man känner sådan enorm skam att man lät sig bli lurad.. :(
Dessutom ska jag tillägga att jag blir fasiken bara mer och mer bitter för allt. Hade sökt hjälp från Julhjälpen på Facebook, blev lovad hjälp i novemer. Och som de skrev i gruppen så skulle man absolut inte tracka de som organiserade, för hade man blivit lovad så skulle man få hjälp- Alla i tur och ordning.. Men japp, jag och mina 4 barn glömdes. Så dagen innan julafton fick jag komma och hämta en klapp till min yngsta. (Hon som det inte riktigt var problem med) men ingen julmatshjälp eller till tre tonåringar. Senare fick jag ett meddelande om att de fått in lite Icacheckar och att jag kunde komma förbi och hämta dom. En timmes resa och jag hade alla hemma :S Kom inte ifrån.. Så då fick jag bara till svar "trisst" Så rekommenderar inte den gruppen. Jag är självklart otroligt glad att min tjej fick en klapp, men känner mig förödmjukad att behöva åka fram och tillbaka och må skit över att be om hjälp.
Nästa jäkla jul ska fan bli BÄST!
onsdag 4 maj 2016
Jakten på fonder fortsätter...
Jag har givit mig sjutton på att jag ska söka fondmedel ur ALLA sökbara fonder.. Mina barn förtjänar så mycket bättre än det här. Jag vill kunna ge dom en resa. Om inte till sommaren så iaf till vintern! Men ja, jakten fortsätter. Har uppdaterat med lite mer fonder som jag hittat under posten Fonder.
Vart efter jag sökt en fond kommer jag uppdatera med utgången på ansökan! Håll tummarna för mig och barnen! <3
Vart efter jag sökt en fond kommer jag uppdatera med utgången på ansökan! Håll tummarna för mig och barnen! <3
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
-
Stiftelsen syskonen Märta Norling och Henrik Nilssons fond för utbildning och fostran samt behövandeStiftelsen syskonen Märta Norling och Henrik Nilssons fond för utbildning och fostran samt behövande Box 51 745 21 ENKÖPING stiftelsenmn...
-
Stiftelsen Gustav Anderssons minnesfond Fonden delar ut bidrag till svårt funktionsnedsatta och långvarigt sjuka personer i Sverige. Ansöka...
-
Stiftelsens primära ändamål är att lämna bidrag till ekonomiskt behövande som bor och varit bosatta i Göteborgs kommun under minst 10 år. S...




